Har du lyst til selv at prøve dig lidt frem med søgeoptimering, finder du her en step-by-step guide til søgeoptimering for begyndere. Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte GLOKAL-Marketing på telefon 51565102, hvis vi skal hjælpe dig videre i forløbet. Vi kan hjælpe dig med at komme frem i søgeresultaterne.

 

Step 1 - Facts om søgeoptimering

Step 2 - Vælg dine søgeord

Step 3 - Søgeoptimering og marketing af din hjemmeside

Step 4 - Linkbuilding

Step 5 - Google tjenester og sociale medier

Step 6 - Overvåg effekten

Step 7 - Skal der suppleres med Google Adwords?

 

Step 1 - Facts om søgeoptimering

Søgeoptimering, søgemaskineoptimering eller Google optimering er ord, som i flæng bliver benyttet for samme funktion - her på siden kaldet søgeoptimering. Flere og flere benytter nu også den engelske forkortelse SEO - Search Engine Optimization (Wikipedia). Søgemaskinernes funktion er at vise søgeresultater af høj kvalitet for brugeren. Søgeoptimering har dermed til opgave at gøre din hjemmeside relevant og populær for søgemaskinerne.

Din hjemmesides popularitet vurderes blandt andet ud fra hvor mange links, der er til den. Her er det vigtigt, at de sider, der linker, er populære og meget besøgte. De skal helst handle om det samme som din egen webshop eller hjemmeside. Google vægter også højt, om din webshop eller hjemmeside linker til de sociale medier såsom Facebook og LinkedIn - det vil sige om du er aktiv på de sociale medier.

De almindelige søgeresultater fra en Google søgning kaldes for organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater er sorteret efter relevans og dermed er der en sammenhæng mellem en god søgeoptimering og hvad Google i øvrigt har af kendskab til din hjemmeside og dine interesser.

 

Step 2 - Vælg dine søgeord

En søgeordsanalyse gør det muligt for dig at finde nøjagtigt de søgeord, som dine kunder benytter for at finde frem til din hjemmeside. Det vil sige, du finder frem til de søgeord, der giver flest mulige besøg fra Google. Hvilke søgeord bliver benyttet mest, og hvor er chancen størst i forhold til dine konkurrenter. Søgeordene må meget gerne have den rigtige placering i teksten på din hjemmeside - vigtige søgeord skal findes i overskrifter, i link-tekster og i billedtitler. Men det er også godt, hvis du kan få placeret nogle søgesætninger i indholdet. Mange brugere søger på specifikke udtryk og sætninger, og derfor vil det være en god idé også tage højde for dette. 

En søgeordsanalyse forudsætter en god viden om dit forretningsområde, samt hvilke behov du ønsker at dække hos dine kunder. Hvis du er i et lille marked med få udbydere, hvor der samtidigt benyttes meget specielle søgeord, så findes der ikke så mange hits på bestemte søgeord og det kan være nemmere at komme til tops i søgemaskinerne. Har du derimod mange konkurrenter, som benytter de samme søgeord, så kan det naturligvis blive en kamp at komme til tops i søgeresultaterne.

For mange hjemmesider vil det være for svært at komme til tops på et enkelt søgeord. Derfor kan det være en fordel at målrette dine søgeord mod en sætning som "firma rengøring Randers" fremfor bare "rengøring". Her skal du tænke i, hvordan brugeren eventuelt ville søge med brug af flere ord.

Hvordan finder du søgeord?

  • Benyt Googles søgeordsplanlægning. For at få adgang til den, skal du have en AdWords konto. Indtast de ord, du allerede har fundet, og se, hvad der kommer frem. Opret eventuelt en Google AdWords kampagne, hvor du kan finde en mængde information om brugernes foretrukne søgeord.
  • Hvilke søgeord bruger dine konkurrenter? Kig deres hjemmeside igennem for at se, hvad de har skrevet i Titles og Descriptions på deres sider.
  • Lav for eksempel søgning på Google med de søgeord, du har fundet, og se hvad der sker. 
  • Opret din hjemmeside på Google Webmaster Tools. Her kan du se alle de søgninger, hvor din hjemmeside er kommet med i et søgeresultat, og hvilken placering, du fik. 
  • Varier dine søgesætninger - det er ikke nødvendigt at gentage den nøjagtige sætning flere gange på en side. Det er bedst at placere ordene rundt omkring på siden i forskellige variationer. Den nøjagtige sætning bør dog fremkomme i overskriften og i sidens titel.
  • Tjek forskellige varianter af søgesætningerne - det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvordan du skriver dine søgesætninger. Vær også opmærksom på, at det er bedst at benytte en "incognito" browser, hvor du søger anonymt. Ellers risikerer du, at Google tage hensyn til, hvad du har søgt på i andre sammenhænge. 

 

Step 3 - Søgeoptimering og marketing af din hjemmeside

Nu har du fundet frem til dine søgeord og søgesætninger og dernæst gælder det om at placere disse ord/sætninger i et passende antal på hjemmesiden. Her kan du gøre brug af gode tips inden for feltet content marketing. Det er vigtigt, at der er en relevant og vedkommende tekst på de sider, du vil optimere. Og at siderne indeholder minimum op til 1000 ord på en side, hvis der er hård konkurrence på dine søgeord. Er der ikke så meget konkurrence på dine søgeord, kan du komme til tops på mindre. Hvis du har flere vigtige søgeord, så lav en optimeret side pr. søgeord/søgesætning. Sørg for at dine sider har et velskrevet og originalt indhold. Hvis Google registrerer, at dit indhold bliver læst af brugeren, bliver du belønnet med en højere placering i søgeresultaterne.

Forsiden er den side, hvor brugeren først møder din virksomhed. Derfor er det vigtigt at få lavet en flot og informativ forside. Det er hjemmesidens første side, og det er her, at Google vil prøve at finde ud af, hvad det hele handler om. Hvis du gerne vil have fokus på en speciel side, er det på forsiden, du skal lave et specielt link. Linket kan bestå af en overskrift, et par linjers tekst og et link. Din søgesætning kan optræde i både overskrift, tekst og link med lidt variationer.

Søgeord i overskrifter

Søgemaskiner opfører sig som brugerne på din hjemmeside - de orienterer sig hurtigt ned over siden for at se, hvad der står i overskrifter, links og bullet points. Derfor er det en god ide at dele din tekst op og give hvert afsnit en overskrift. Siden bliver dermed mere læsbar og forståelig. Du skal kun have en H1 overskrift placeret øverst på siden. Dernæst et eller flere H2 overskrifter, som muligvis hver især har en eller flere H3 overskrifter under sig afhængig af tekstens længde.

Søgeord øverst i teksten

Det er bedst at placere søgeord øverst i teksten. Akkurat ligesom, når brugeren læser en side - er han vel også mere opmærksom i starten af en tekst. 

Søgeord i links

Søgeord i interne links på din side er vigtigt, når Google skal forstå, hvad din side handler om. Som skrevet ovenfor er det af ekstra stor betydning, at der er et link fra din forside til den side, som er meget vigtig. Søgeordet eller søgesætningen skal stå i selve linket. Se mere om linkbuilding længere nede.

Søgeord i sidens Title

I Title teksten, som du finder øverst i bjælken på din hjemmeside, kan der indsættes nogle tekster, som er meget vigtige for søgemaskinerne. Du kan ændre din Title tekst typisk via det CMS system, som du benytter til din hjemmeside. For at se Title teksten på den enkelte side, kan du højreklikke på hjemmesiden og derefter søge efter et title tag som ligner dette: <title>Søgeoptimering - Alt om søgeoptimering og marketing</title>

Det er vigtigt at skrive dit søgeord eller din søgesætning mindst én gang i Title. Tekster, der står i sidens title er det, som søgemaskinerne vægter højest. Sørg for at teksten er meget beskrivende og tillokkende. Din Title bør være på mindst 30 tegn. 

Søgeord i sidens Meta Description

Meta Description er en tekst, som beskriver, hvad siden indeholder. På denne webside ser den sådan ud: <meta name="description" content="Webbureau med speciale i webdesign, søgeoptimering og online marketing." />
Meta Description har ikke noget at gøre med, hvor højt din hjemmeside bliver placeret i søgemaskinerne, men søgemaskinerne bruger teksten til beskrivelse af sidens indhold.

Søgeord i Meta Keywords

Google benytter dem ikke til noget

Søgeord i billeders alt-tags

Gode råd:

  • Undgå opremsninger (rengøring, randers, firma)
  • Brug en simpel beskrivelse (Rengøring af firmaer i Randers)
  • Brug max 5-7 ord

 

Step 4 - Linkbuilding

Linkbuilding er næsten lige så vigtigt som at skrive et godt indhold på din hjemmeside. Det vil sige, at jo flere links du har til din hjemmeside, jo højere vil du blive vist i søgemaskinerne. Ikke alle links er dog like gode. 

De bedste typer eksterne links er:

  • Links fra relevante hjemmesider (sider, som indeholder nogenlunde de samme søgeord som din hjemmeside)
  • Links fra vigtige sider (sider, som selv ligger højt i søgemaskinerne)
  • Links, som har dine søgeord i teksten ( = ankerteksten )
  • Links, som ligger på sider, hvor der er få eller ingen andre links

Pagerank

Det er godt at få mange og forskellige typer links og allerhelst fra sider, som har stor troværdighed og pagerank. Pagerank er en betegnelse, der tager udgangspunkt i hvor mange, der linker til din side og hvor populære, de der linker til dig, er. Du kan installere en pagerank toolbar fra www.moz.com i din browser for at checke din egen pagerank.

Konkurrenters links

Find ud af, hvem der linker til dine konkurrenter. Mange af dem, som linker til dine konkurrenter, kunne også være nogle, som måske kunne linke til dig. Start med at tjekke hvilke konkurrenter, der klarer sig godt på Google. Det gør du ved at søge på de søgeord, som du gerne vil ligge højt på. Du kan starte med at analysere de første 5-10 konkurrenter, som dukker op på side ét i søgeresultatet. 

Links fra brancheforeninger

Anmeld din hjemmeside til brancheoversigter og vejvisere - specielt er det en god ide at tilmelde sig lokale oversigter. Sats på oversigter og brancheoversigter som er populære og benyttet af mange. Få kunder og leverandører til at linke til din hjemmeside -  og gerne, hvis du kan undgå at linke tilbage.

Deltag i debatter på blogs

 

Step 5 - Google tjenester og sociale medier

Google benytter alle informationer fra de sociale medier for at kunne se, hvad folk interesserer sig for. Derfor er links mellem din hjemmeside og de sociale medier af stor betydning. Når du er aktiv på de sociale medier såsom Facebook, Twitter, Google+ og LinkedIn kan du hjælpe Google med at forstå, hvad din hjemmeside handler om og derved opnå flere besøg.

Google

Webmaster Tools

Når du har klargjort din nye hjemmeside med design og tekster er det en god ide at tilmelde din hjemmeside til Google Webmaster Tools. Her kan du finde informationer om alle de søgninger, hvor du er kommet med i et Google søgeresultat, samt hvilken placering, du fik. Det giver dig mulighed for at målrette dine søgeord til bedre placeringer.

Google Analytics

Med en konto i Google Analytics kan du holde øje med statistik på din hjemmeside. Du kan sortere på områder, segmenter, tidshorisont og meget mere. Du kan finde mange flere informationer om Google Analytics på dette link: https://support.google.com/analytics/?hl=en#topic=3544906.

Google Adwords

Det kan være en god ide at supplere din søgeoptimering med betalte annoncer. Det kan du gøre via Google Adwords. De betalte annoncer er de annoncer, som du ser for oven, til højre og nogle gange for neden på et søgeresultat mærket med en grøn "Annonce" knap. Du kan komme godt i gang med at oprette en Google Adwords konto på dette link: https://www.google.dk/adwords/get-started/.

Google+

Google+ er Googles eget sociale medie, som de har kæmpet meget for at gøre populært. Det er dog ikke lykkedes helt endnu! En konto på Google+ er dog en god idé i forhold til søgeoptimering. 

Opret en Google+ profil:

  • Hvis du ikke allerede er på Google kan du starte med at oprette en konto her: https://accounts.google.com
  • Opret dernæst en personlig Google+ profil her: https://plus.google.com 
    • Indtast personlige interesse
    • Tilmeld dig relevante grupper
    • Deltag i debatter
  • Når du har oprettet en Google+ konto, kan du linke til din profil i de indlæg, du skriver på din blog eller din hjemmeside. På den måde ved Google, at det er dig, som skriver.

Opret en Google+ firmaside:

  • Via din Google+ profilside kan du nu oprette en Google+ firmaside
  • Udfyld siden med billeder, tekst, kontaktdata, webadresse.
  • Har du allerede en Google My Business side skal du blot autorisere dig som ejer af din virksomheds Google My Business registrering. Søg efter din virksomhed her: www.google.dk/business/

Facebook

Har du en hjemmeside, som henvender sig primært til slutbrugere er det en rigtig god idé også at oprette en firmaside på Facebook. Se her hvordan du opretter en firmaside på Facebook: https://www.facebook.com/business/learn/set-up-facebook-page.

LinkedIn

Mediet LinkedIn er godt at benytte i forbindelse med networking og rekruttering af nye medarbejdere. LinkedIn kan også med fordel benyttes til at "pushe" produktnyheder, firmanyheder etc. i BtoB markedet. Se her hvordan du opretter en LinkedIn firmaside: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/company-pages/get-started#!.

Youtube

Indenfor content marketing er det godt at benytte videoer for at tiltrække nye kunder og give dem en anderledes oplevelse på din hjemmeside. Til det formål er Youtube et rigtig godt værktøj. Har du flere videoer med links fra Youtube giver det også rigtig gode resultater for søgeoptimeringen. Se her hvordan du opretter en Youtube konto: https://support.google.com/youtube/answer/161805?hl=en.

Alle de andre...

Udover de ovenfor nævnte findes der jo mange flere sociale medier såsom Pinterest, Instagram, Twitter og så videre. Det er rigtig godt at deltage aktivt i mange sociale medier - men det kræver også meget tid. Så vores anbefaling er at udvælge et par stykker og så sørge for at gøre noget aktivt på de valgte medier.

 

Step 6 - Overvåg effekten

Når du har gjort et stort stykke arbejde for at søgeoptimere din hjemmeside er det vigtigt, at du systematisk følger op på dit arbejde. Det kan du for eksempel gøre ved at oprette en konto i Google Analytics. Her kan du finde mange oplysninger om dine brugere og deres vaner. Hvilke sider bliver meget besøgt, hvor lang tid bliver brugerne på din hjemmeside og hvor kommer dine besøgende fra. Hvis du samtidig har oprettet en kampagne med Google Adwords kan du mere præcist følge hvilke søgeord, der giver mange besøg. 

Et andet godt værktøj er Google Webmaster Tools, hvor du kan se, hvornår Google har været omkring for at indeksere din side, hvor mange klik der har været og hvilke søgeord, der er mest brugt.


Step 7 - Skal der suppleres med Google Adwords?

Det er en god ide at oprette en kampagne på Google Adwords som supplement til din søgeoptimering. De betalte annoncer er de annoncer, som vises enten i toppen, til højre og nogle gange for neden i et søgeresultat tilført en grøn knap med teksten "Annonce".

Som annoncør betaler du kun, når der bliver klikket på din annonce. Og du bestemmer helt selv, hvor meget du vil betale for et klik. Du kan opsætte budgetter pr dag, pr måned eller pr klik alt efter, hvad du ønsker.